۱۳۸۸ خرداد ۲۰, چهارشنبه

انعكاس وسيع نامه رفسنجانى به خامنه اى در مورد احمدى نژاد


العربیه : نامه ى اعلام خطر آيت الله هاشمى رفسنجانى به آيت الله سيد على خامنه اى نسبت به آنچه كه "دروغها، اتهامات و سياه نمايى هاى رئيس جمهور" خوانده است، انعكاس وسيعى در رسانه هاى داخلى ايران و ساير نقاط جهان داشت.

نامه ى سرگشاده ى رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و رئيس خبرگان رهبرى ايران به رهبر اين كشور از سوى محافل سياسى ايران به عنوان نامه اى بسيار مهم كه ميزان نگرانى در سطوح عالى روحانيت و پيشكسوتان انقلاب 1979 ايران را به خوبى نشان داده است، تلقى گرديد.

بعضى از ناظران اوضاع ايران معتقدند كه اين نامه سرآغاز پروسه اى خواهد بود كه به مجازات رئيس جمهورى كنونى ايران مى انجامد. يكى از رسانه هاى ايرانى هاشمى رفسنجانى را در يك طرح كاريكاتورى در حالى كشيده است كه احمدى نژاد را از گوشهايش كشيده و بالا گرفته است.

دفتر آقاى رفسنجانى طى نامه اى از سازمان دولتى صداوسيما (تنها موسسه ى ناظر بر راديو و تلويزيون در ايران) خواست اين امكان را براى وى فراهم سازد كه در پاسخ به اتهامات و آمار مطرح شده از سوى احمدى نژاد، نظرات و اطلاعات خود را مطرح كند. ليكن اين سازمان پاسخگويى را به بعد از انتخابات موكول كرد و در اقدامى عكس اين تقاضا براى احمدى نژاد فرصتى اضافى را فراهم ساخت كه به اتهامات و انتقادات مخالفانش پاسخ دهد.

گفتنى است كه سازمان صداوسيما تحت رهبرى عالى ولايت فقيه (سيد على خامنه اى رهبر ايران) قرار دارد. اين سازمان براى نخستين بار در مبارزات انتخاباتى جارى به رقباى گزينش شده از سوى شوراى نگهبان قانون اساسى اجازه داد كه در مناظره هايى با يكديگر نظرات خود را با مردم در ميان بگذارد.

هاشمى رفسنجانى سخنان احمدى نژاد را در مورد مسئولان نظام به اظهارات رهبران سازمان مجاهدين خلق كه در اظهارات رسمى در ايران "منافقين" خوانده مى شوند، تشبيه كرد و آنها را "سخنانى همسو با اظهارات عناصر ضد انقلاب" تلقى كرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، احمدى نژاد را خطرى براى نظام خواند و اين نشان مى دهد كه بعضى از محافل حكومتى در ايران نگران آنند كه در پشت پرده، اقداماتى صورت گيرد كه افكار عمومى ايرانيان را دور زده و احمدى نژاد را دوباره به كاخ رياست جمهورى بفرستد.

همزمان با انتشار نامه ى سرگشاده ى رفسنجانى، رويداد ديگرى رخ داد، و آن مخالفت معاون ديوان عالى كشور در صبح روز سه شنبه 9/6/2009 با ديدار احمدى نژاد با قضات تهران بود. از سوى ديگر 50 تن از بزرگان روحانيت ايران و حوزه ى علميه ى قم در نامه اى مشترك از اظهارات احمدى نژاد در مناظره هاى تلويزيونى ابراز خشم و ناخشنودى كردند.

يادآور مى شود احمدى نژاد در اين مناظره ها هر سه كانديد رقيب خود را مردان رفسنجانى خواند و وى و فرزندانش و نيز تنى چند از ديگر شخصيتهاى نظام را متهم به غارت بيت المال كرد.

در حالى كه جامعه ى روحانيت مبارز موضعگيرى سنتى خود را امسال رها كرد و از رئيس جمهور محافظه كار حمايت نكرد، شاخه ى اصفهان اين جامعه به صراحت از ميرحسين موسوى حمايت كرد و اين نشان دهنده شكافى است كه در روحانيت قدرتمند ايران روى داده است و اين جدا از خط مشى سياسى مجمع روحانيون مبارز است كه سالها پيش با ديدى تحول گرا از جامعه ى روحانيت منشعب گرديد.

شايان ذكر است كه نامه ى اخير رفسنجانى به خامنه اى، نامه اى بى سابقه در روابط اين دو سردمدار نظام جمهورى اسلامى مى باشد. اين نامه بيش از آن كه نامه اى براى انتقاد از احمدى نژاد باشد، در واقع هشدارى است غير مستقيم به رهبر ايران كه او را از تلاش براى پنهان نگه داشتن حمايت خود از احمدى نژاد باز دارد.

رفسنجانى در نامه ى خود هشدار داده است كه "بر فرض اين كه اينجانب صبورانه به مشى گذشته ادامه دهم، بى شك بخشى از مردم و احزاب و جريانها، اين وضع را بيش از اين برنمى تابند و آتشفشانهايى كه از درون سينه هاى سوزان تغذيه مى شوند، در جامعه شكل خواهد گرفت كه نمونه هاى آن را در اجتماعات انتخاباتى در ميدانها، خيابانها و دانشگاهها مشاهده مى كنيم".

وى تلويحاً سرنوشتى براى احمدى نژاد همچون ابوالحسن بنى صدر، اولين رئيس جمهور ايران پيش بينى كرد كه براثر فشار مخالفان و ناسازگارى با نظام، مجبور به گريختن به غرب شد.

رفسنجانى خواهان پاسدارى از آراى مردم شد و اين نشان مى دهد كه او نگران دستكارى در نتايج انتخابات است. طرفداران رقباى احمدى نژاد نيز مى گويند كه گروههايى در درون نظام، و به ويژه دولت تلاش مى كنند نتايج را به نفع احمدى نژاد تمام كنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، نامه ى خود را با ذكر عبارت "دوست، همراه و همراه و همسنگر ديروز، امروز و فردايتان" خاتمه داده است. انگار مى خواسته است به يادش بياورد كه چگونه پس از فوت امام خمينى از رهبرى او حمايت كرده است و پيش و پس از آن نيز در كنار او بوده است.

در حالى كه احمدى نژاد تهمت فساد و اختلاس به رفسنجانى و خانواده اش زده است، رفسنجانى احمدى نژاد را به دروغ و خيانت متهم كرد. يكى از موارد مورد اشاره و انتقاد رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اين گفته ى احمدى نژاد بود كه "رفسنجانى در تماس با يكى از سران خليج به وى گفته است كه نگران نباشيد، دولت احمدى نژاد چند ماهى بيش دوام نمى آورد.

به هر حال ايرانيان روز جمعه ى آينده رأى خواهند داد تا سرنوشت پر تنش ترين انتخابات پس از انقلاب در ايران رقم بخورد.

هیچ نظری موجود نیست:


free games